De beelden van Els Vandenberghe houden vast wat vluchtig en eindig is. Haar blik is onbevangen, ze kijkt rond en ziet zoveel meer. Verbeelding en verwondering drijven haar.  Ze is nergens en overal. Altijd onderweg om kort halt te houden voor wie of wat haar raakt: een gordijn dat je zou willen openen, een voorbijganger die je zou willen volgen, een donkerte die je overvalt, een flatgebouw waarvan je de bewoners zou willen ontmoeten, een restant uit het verleden. De beeldenstroom doet een gretigheid en levenslust vermoeden: ten volle leven en beleven. Het resultaat is een eclectisch geheel van vaak intrigerende filmische en poëtische foto’s.  

In het kleine zit het grootse. Achter elk gordijn ziet Els Vandenberghe een verhaal. Tussen de takken van de bomen hangt weemoed. In elke duisternis zit ook een streepje licht. Zelfs een woelige zee kan rust brengen. Het is poëzie in pixels.(Filip Van Ongevalle, chef cultuur ‘De Standaard’)

Els publiceert occasioneel in ‘De Standaard’. Haar werk was al te zien op de groepstentoonstellingen ‘Weg van de snelweg’ in CC De Factory (Zaventem, 2020), ‘De kleine hoeken van de stad’ in Sint-Jansgodshuis (Brugge, 2019), ‘Chance & Change’ in NUCLEO Lindelei (Gent, 2019),  ‘Traject 2’ in Blanco (Gent, 2018), ‘Reveal the real you’ in Bozar (Brussel, 2017) en hing op groot formaat in de Gentse straten voor ‘Vitrines d’Amour’ (2018) en ‘Echo’s uit de wijk’ (2016). Ze maakt ook deel uit van de tweede lichting van MentorMentor (2017-2018) en was laureate van de fotografiewedstrijd ‘Iedereen fotografeert’ (thema straatfotografie, 2016) van ‘De Morgen’.